وبلاگ شرکت کارانس ایرانیان

رسانه متنی شرکت کارانس در دنیای وب

وبلاگ شرکت کارانس ایرانیان

رسانه متنی شرکت کارانس در دنیای وب

وبلاگ شرکت کارانس ایرانیان

۲۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

در گذشته که مواد خوراکی به صورت فله ای فروخته می شود، بسته بندی محصولات چندان پررنگ نبودند و هر کس با ظرفی که از خانه می برد مواد غذایی مورد نظر خود را خریداری می کرد. و علاوه بر آن خیلی از آنها در خانه و به صورت خانگی تولید می شد و نیازی به بسته بندی صنعتی نداشت. اما زندگی شهری و کمبود وقت تمایل انسانها را به استفاده از مواد غذایی کارخانه ای سوق داده است و از این جهت صنعت بسته بندی نیز یکی از مواردی است که در این حوزه رشد کرده و گسترش یافته است. برای ساخت بسته بندی محصولات چه شیشه، چه کاغذ و چه پلاستیک، انرژی زیاد و منابع طبیعی مصرف می شود. پس لزوم توجه به آنها و مدیریت پسماند این مواد بیش از پیش حس می شود.

شیشه ها در زباله های خانگی

شیشه ها در بسته بندی مواد غذایی نقش مهمی ایفا می کنند. بنابراین در زندگی روزانه همواره با آنها مواجه هستیم. شیشه های رب، خیارشور، شیشه های نوشابه و دلستر، شیشه های ادویه جات، عسل و مربا و ... بسیاری موارد دیگر که برای ساخت آنها شیشه به کار رفته است. در ایام قدیم که وفور نعمت به این زیادی نبود و لوازم خانه هم به اندازه امروز متنتوع نبود، از شیشه های مواد غذایی به عنوان جای نگهداری ادویه ها و دیگر مواد استفاده می کردند. اما در حال حاضر تمایل انسانها به استفاده از این ظروف کم شده و با مصرف و تمام شدن خوراکی ها، ظرف آنها معمولا روانه سطل زباله می شود.

بازیافت شیشه

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۶:۰۱

زباله های شهری و دپوی آنها همیشه یکی از معضلات بزرگ شهرداریها و سازمانهای پسماند است. حجم زیاد تولید زباله از طرفی و کمبود فضا برای ذخیره آنها از طرف دیگر این معضل را بزرگتر می کند. در کشورهای غیرپیشرفته و در حال توسعه این معضل شدیدتر نیز می باشد، چرا که تفکیک زباله ها از مبدا عمدتا انجام نمی شود و زباله های خانگی حاوی انواع مختلف زباله اعم از زباله خشک، تر و خطرناک می باشند.

دفع زباله

زباله های شهری پس از جمع آوری توسط شهرداری به مکانهای دفن و دفع زباله می روند. این مکانها باید ویژگی های خاصی داشته باشند که تا حد امکان از مخاطرات زیست محیطی آنها کاسته شود. محل دپوی زباله های شهری عموما جای خطرناکی است. تجمع حشرات، میکروبها و بیماریهای خطرناک، پرسه زدن حیوانات ولگرد و ... از مخاطرات این مکانهاست. هر روز به حجم این زباله ها اضافه می شود و در صورتی که مقداری از آنها از بین نرود، شهرها از زباله انباشته خواهند شد.

پسماند سوزی

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۲۷

استفاده از مخازن شهری، یکی از روشهای معمول جمع آوری پسماند است. در سطح شهر مخازن بزرگ زباله با شکل های مختلف قرار دارند که مردم زباله های خود را به داخل آن می اندازند. اما این مخازن فارغ از نوع و اندازه آنها هموراه با مشکلات فراوانی روبرو هستند. سر ریز شدن آنها، دسترسی آسان به زباله های درون آن که منجر به دسترسی زباله گردان و حیوانات به آنان می شود، آلودگی محیط، جابجایی مخازن از محل اصلی خود و ... از جمله این مشکلات هستند. این چالش ها مدیران و طراحان شهری را بر آن داشت که از ظرفیت های دیگری برای مدیریت زباله ها در سطح شهر استفاده کنند.

مخازن زیرزمینی پسماند

مدیریت سیستم جمع آوری پسماند از ارکان اصلی مدیریت پسماندهای شهری است. یافتن یک روش کار آمد هم از لحاظ اقتصادی برای مدیران سودمند است و هم برای محیط زیست بسیار سودمند خواهد بود. به دلیل مشکلات بر سر راه مخازن سنتی شهری برای ذخیره سازی پسماند در سطح شهر، طراحان به دنبال راه حلی برای مقابله با این چالشها بودند. مخازن زیرزمینی روشی است که برای حل مشکلات مخازن سنتی ذخیره پسماند پیشنهاد شد و به بهره برداری رسید.

مخازن زیرزمینی

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۵۱

بارها و بارها عنوان شده است که زباله های شهری و مدیریت و دفع آنها بزرگترین دغدغه در زمینه پسماند است. روزانه مقدار زیادی زباله توسط انسان ها تولید می شود که دفع آنها بسیار دشوار است. مکانهایی که برای دپوی زباله ها در نظر گرفته شده است، به سرعت پر می شوند. کوههای زباله در اطراف شهرها قد کشیده اند و بوی تعفن زباله ها تا مرکز شهرها نیز پیش می آید.

سوزاندن زباله روشی برای دفع زباله هاست که مدیریت های پس از دفع، مانند دفن زباله را ندارد و چالش های کمتری نسبت به این روش دارد.

سوزاندن پسماندها

کمبود زمین و فضای مناسب برای دفن پسماندها و مراقبت های بعد از آن دفن کردن زباله ها را با مشکل مواجه می کند. محل دفن زباله ها باید شرایط محیطی مناسبی داشته باشد. هزینه بالا، مخالف عمومی برای سایت دفن پسماند، قوانین سخت گیرانه و ... از موانع بر سر احداث سایت دفن زباله است. اما زباله سوزها تقریبا این مشکلات را ندارند و یا در اندازه کمتری دارند. علاوه بر این از سوزاندن زباله می توان انرژی تولید کرد.

فناوری زباله سوزی روشی است که در آن زباله ها تبدیل به خاکستر و یا گاز می شوند و از این رو دیگر نیازی به مساحت زیاد برای انبار کردن پسماندها وجود ندارد. علاوه بر این پسماندهای خطرناک در این روش از بین رفته و خطر آنها محیط زیست را کمتر مورد آسیب قرار می دهد.

نیروگاه زباله سوز

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۲۳

انرژی نیروی محرکه فعالیت های تولیدی و صنعتی استو انسان همواره برای فعالیت های خود به منابع انرژی نیاز داشته و خواهد داشت. رشد اقتصادی کشورها و صنایع پیشرفته نیاز به منابع انرژی را بیشتر کرده است. منابع انرژی به سرعت مصرف می شوند و یک روزی بالاخره تمام خواهند شد. از این رو داشتن یک منبع نامتناهی از انرژی همواره یکی از آرزوهای دیرینه بشر بوده است.

انواع انرژی

انرژی تجدید ناپذیر:

سوخت های فسیلی مانند نفت و زغال سنگ که از بقایای گیاهان و جانوران طی سالها به وجود آمده اند و به اشکال مختلف ماده، جامد، مایع و گاز هستند. انرژی های تجدید ناپذیر خود به دو بخش تقسیم می شوند. منابع هیدروکربنی زنده مانند شاخ و برگ گیاهان و درختان که به عنوان سوخت استفاده می شوند. و منابع هیدورکربنی غیرزنده مانند زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی و گاز مایع.

انرژی تجدیدپذیر

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۱۵

درختان و پشش گیاهی سبز همیشه انسان را به وجد می آورد و همواره دنبال راهی است که زمان استراحت خود را بین طبیعت بگذراند. علاوه بر این درختان اکسیژن مورد نیاز موجودات زنده را تولید می کنند. چوب محصولی طبیعی است که حاصل درختان سبز است. چوب درختان یکی از مواد ارزشمندی است که از گذشته تا به امروز در زندگی انسان نقش زیادی را ایفا می کند. چوب از اولین ماده های انسان برای ساخت و ساز بود و تا به امروز نیز همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. از ساخت و ساز و وسایل زندگی گرفته تا کاغذ و محصولات سلولزی و دیگر مصارف.

اما این ماده ارزشمند دیگر به فراوانی قبل وجود ندارد. مقدار زیادی از جنگل های جهان و پوشش های گیاهی بر اثر استفاده بی رویه، آتش سوزی های ناشی از گرم شدن زمین، قاچاق چوب و ... از بین رفته است. رشد یک درخت چنیدن سال طول می کشد و جایگزینی درختان قطع شده به راحتی امکانپذیر نیست. بنابراین باید دنبال راه حلی بود که از پسماندهای چوب مجددا استفاده کرد تا نیاز به قطع درختان جدید کمتر و کمتر شود.

اهمیت بازیافت چوب

با شدت گرفتن بحرانهای زیست محیطیی در دهه های اخیر، منابع طبیعی در سرتاسر جهان در معرض خطر قرار گرفته است. این شرایط بحرانی کشورها را بر آن داشته است که میزان خسارت و برداشت از منابع طبیعی را به حداقل برسانند. در این میان چوب به عنوان یک ماده مهم در زندگی انسانها یکی از چالش های اساسی کشورها و دولت هاست. از بین رفتن مساحت زیادی از جنگل های جهان این زنگ خطر را به صدا در آورده است که کره زمین با بحرانی جدی روبرو است. از این رو بازیافت چوب، کمک بزرگی به کاهش برداشت چوب و تخریب جنگل ها می کند.

بازیافت چوب

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۳۰

فلز ماده ارزشمندی است که در صنایع زیادی بویژه در ساخت و ساز کاربرد دارد. این ماده گرانبها قدیمی ترین محصولی است که از خیلی پیش تر توسط انسان بازیافت می شده است. چرا که می تواند بارها بازیافت شود، بدون اینکه خواص خود را از دست بدهد و یا کیفیتش تغییر کند. به ضایعات فلزی از قدیم، آهن قراضه نیز گفته می شود، اما این ضایعات تنها در محدوده آهن نیست و فلزات دیگر مانند مس و آلومنیوم و قلع و ... را نیز شامل می شود.

بازیافت فلز

بازیافت فلزات باعث کاهش استخراج آنها از معادن و منابع طبیعی می شود که این خود یکی از اصول توسعه پایدار است. علاوه بر این استخراج فلز از معادن باعث صرف هزینه های زیاد و انرژی می شود، که از طریق بازیافت در انرژی و هزینه صرفه جویی می شود. در فرآیند بازیافت گازهای گلخانه ای کمتری نسبت به استخراج فلزات تولید می شود و این نیز یکی از عواملی است که برای محیط زیست سودمند است. از این رو تلاش می شود که فلزات بازیافت شوند.

بازیافت فلز

ادامه مطلب را از اینجا بخواند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۱۴

در فرهنگ عامه به زباله ها "دور انداختنی" گفته می شود و یا می گوییم که فلان زباله را دور انداختیم. این واژه از کجا می آید؟ از تنفر انسان به همزیستی با زباله ها، که تمایل دارد هر آنچه زاید و به کار نیامدنی است خیلی دورتر از خودش باشد. که البته کاملا درست است. زباله ها باید خیلی دورتر از انسان باشند. اما مگر زمین چقدر گنجایش دارد که روزانه این حجم از زباله را در سرتاسر جهان در خود بگنجاند آن هم خیلی دورتر از محیط زندگی انسان ها.

با گذشت سالها و تولید زباله، که حجم بیشتر آن را پلاستیک تشکیل می دهد که عملا تجریه نشدنی است، محل های دفن زباله آنقدر وسیع شده اند که دیگر آنقدرها هم دور نیستند. نزدیک شدن زمین های دفع و دفن زباله به زندگی انسان، به وجود آمدن بیماریهای خطرناک را به دنبال دارد و این فاجعه ای است که دیر یا زود با آن مواجه خواهیم شد.

پلاستیک بحران مدیریت پسماند

به نظر می رسد که تمام جهان با این بحران دست و پنجه نرم می کند. بعضی کشورها بیشتر و بعضی کشورها کمتر. عمده این بحران از پلاستیک نشات می گیرد. این ماده پرکاربرد اما پر زیان همه جا نقش پررنگی دارد. چه در صنعت، چه در ساختن و چه تخریب کردن.

بحران مدیریت پسماند

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۱۸

پلاستیک در سرتاسر زندگی انسان وجود دارد و تقریبا جایی نیست که اثری از آنها نباشد. این ماده که مخرب ترین ماده طبیعت است سالیانه بیش از گذشته مصرف می شود و محیط زیست را آلوده می کند. پسماندهای پلاستیکی بیشترین و خطرناک ترین پسماندهایی است که انسان تولید می کند. سالانه حدود ۳۳۰ میلیون تن پلاستیک تولید می شود و این میزان هر سال رو به افزایش است. اما ماجرا فقط محدود به این نیست. میکروپلاستیک ها نوع دیگری از این ماده مخرب هستند که در هوا و در بستر دریاها و رودخانه ها یافت می شوند می شوند.

میکروپلاستیک

میکروپلاستیک ها، پلاستیک های بسیار ریزی هستند که ابعاد آنها بسیار کوچک است. میکروپلاستیک ها بر اثر فرسایش و تخریب پسماندهای پلاستیکی بوجود می آیند. این مواد بسیار ریز در بستر آب دریاها و رودخانه ها وجود دارند و باعث آلودگی های آبی می شوند. دانشمندان معتقدند بیشترین منبع تولید کننده میکروپلاستیک ها کودهای شیمیایی هستند. محصولاتی از قبیل مواد آرایشی، بهداشتی و شوینده نیز حاوی میکروپلاستیک ها هستند.

میکروپلاستیک

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۲۰

پاکیزگی محیط زندگی و بهداشت شخصی از اصول اولیه زندگی مدرن امروزی است و رعایت نکردن آن علاوه بر بیماری، از لحاظ جنبه های اجتماعی نیز ناخوشایند است. انسان در ابتدا برای پاکیزگی تنها آب را در اختیار داشت اما با اختراع صابون و سپس مواد شوینده صنعتی، این مواد نیز یکی از اصول جدانشدنی زندگی شدند. استحمام روزانه بدون شامپو و یا شستن ظرفها بدون مایع ظرفشویی اصلا قابل تصور نیست. اما سالهاست که مضرات این مواد برای محیط زیست و برای زندگی انسان و حیوان مشخص شده است.  تخلیه فاضلابهای صنایع شوینده و پاک کننده به محیط زیست بدلیل خصوصیات فیزیکی و شمیایی ضررهای جبران ناپذیری به محیط زیست انسان وارد کرده است.

دترجنت ها

افزایش جمعیت انسان باعث شد که تهیه صابون به روش طبیعی دیگر پاسخگویی نیاز انسانها نباشد و از اوایل قرن 19 میلادی دترجنت ها یا شوینده های مصنوعی به بازار آمدند. دتر جنت ها به ترکیباتی که قابلیت پاک کنندگی دارند و در آب حل و پخش می شوند گفته می شود. دترجنت ها ترکیبی از سورفکنانت هستند. سورفاکتانتها گروه بزرگی از ترکیبات آلی هستند که با داشتن دو قطب،یکی گروه آبدوست (زنجیره الکیل) و دیگری گروه آبگریز (سولفات سدیم) مشخص می شوند.

پسماند مواد شوینده

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۲۷