وبلاگ شرکت کارانس ایرانیان

رسانه متنی شرکت کارانس در دنیای وب

وبلاگ شرکت کارانس ایرانیان

رسانه متنی شرکت کارانس در دنیای وب

وبلاگ شرکت کارانس ایرانیان

۳۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

هرم مدیریت پسماند یا سلسله مراتب مدیریت پسماند، یک تعریف برای اولویت بندی خدمات مدیریت پسماند است. این هرم مفاهیم مدیریت پسماند را در نظر می گیرد و بر سه اصل کلی کاهش یا عدم تولید پسماند، استفاده مجدد و بازیافت زباله ها اشاره دارد. هدف اصلی این هرم، تولید کمتر زباله و استفاده بیشتر از محصولات است. این هرم فعالیت های مربوط به مدیریت زباله ها را بر اساس خطرات زیست محیطی اولویت بندی می کند. این هرم از اصول اصلی مدیریت پسماند است و رعایت آن، یک محیط زیست سالم تر و تولید پسماند کمتر را نتیجه می دهد.

این هرم دارای چند سطح است که بر اساس اولویت های محیط زیست مرتب شده است که عبارتند از: کاهش یا عدم تولید زباله، استفاده مجدد، بازیافت، تبدیل به انرژی، سوزاندن، دفن.

هرم مدیریت پسماند

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۴۰

منابع زیادی برای آلودگی آب وجود دارد. بیشترین آلودگی فاضلاب شهری و پسماند صنعتی است که در رودخانه ها تخلیه می شوند. پسماند صنعتی به پسماندی گفته می شود که تولید شده توسط فرایندهای صنعتی یا تولیدی تولید می شود.

انواع پسماند صنعتی

انواع پسماند صنعتی عبارتند از پسماند کافه تریا ها، خاک و شن، مصالح بنایی و بتن، فلزات قراضه، نخاله، روغن، حلال ها، مواد شیمیایی، علف های هرز و درختان، ضایعات چوب و پسماند های مشابه.

پسماند جامد صنعتی - که ممکن است جامد، مایع یا گاز باشد و در مکان های خاص نگه داری شود - به پسماندهای خطرناک و غیر خطرناک تقسیم می شوند. پسماندخطرناک ممکن است از تولید یا سایر فرایندهای صنعتی حاصل شود. بعضی از محصولات تجاری مانند مایعات تمیزکننده، رنگ یا سموم دفع شده توسط شرکت های تجاری یا افراد نیز می توانند به عنوان پسماند خطرناک تعریف شوند. پسماند صنعتی غیر خطرناک پسماندی است که تعریف EPA از مواد زائد خطرناک را شامل نمی شود - و پسماند شهری نیستند. پس از انقلاب صنعتی، پسماند صنعتی به یک معضل تبدیل شده است. پسماند صنعتی ممکن است سمی، اشتعال زا، خورنده یا واکنش دار باشد.

پسماند صنعتی

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۳۷

مدیریت پسماند به مجموعه مقررات منسجم و سیستماتیک در خصوص تولید، ذخیره، جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و دفع پسماند گفته می شود که منطبق بر اصول زیست محیطی و بهداشت عمومی باشند.

اصولا سیستم های مدیریت پسماند شهری در سرتاسر جهان، دارای هشت عنصر اصلی به شرح زیر هستند:

کاهش در مبدأ

طراحی، تولید، عرضه و استفاده از محصولات به نحوی که در پایان عمر مفیدشان، منجر به کاهش کمیت و کیفیت پسماندهای تولید شده شوند، کاهش در مبدأ نامیده می شود.

بازیافت پسماند

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۳۵

این روزها پلاستیک‌ها در تمامی ابعاد زندگی بشر دیده می‌شوند، تقریباً در تمام صنایع و ساخت اکثر وسایلی که استفاده می‌کنیم از آنها استفاده شده است، هر یک از وسایل پلاستیکی که استفاده می‌کنیم طول عمری دارند که پس از پایان این دوره دور انداخته می‌شوند و به ضایعات پلاستیکی تبدیل می‌شوند که خطرات زیست محیطی بسیاری دارند. اما در صورتی که بازیافت شوند به چرخه تولید کمک می کنند و از آسیب های محیطی جلوگیری می شود. از این بازیافت پلاستیک بسیار حائز اهمیت است.

بازیافت پلاستیک همانند بازیافت دیگر مواد مانند کاغذ نیست و باید انواع پلاستیکها را به صورت جداگانه بازیافت نمود. در فرایند بازیافت مواد پلاستیکی نوع آن که باید بازیافت شود باید مد نظر قرار گیرد. بدین ترتیب که هر نوع پلاستیک جدا از انواع دیگر بازیافت شود، در غیر این صورت فرایند بازیافت با اشکال روبه رو خواهد شد. پلی اتیلن ها با هم، پلی پروپیلن ها با هم و پلی آمیدها با هم بازیافت می شوند، چرا که هنگام فرایند بازیافت، مواد پلاستیکی را خرد سپس ذوب کرده و مجدداً مورد استفاده قرار می‌دهند. بنابراین اگر ترکیبی از مواد پلاستیکی مختلف نظیر ظروف یک بار مصرف با انواع مختلف خرد و سپس ذوب شوند، با توجه به متفاوت بودن نقطه ذوب ترکیب ناهمگونی ایجاد می شود.
 

پسماند ساختمانی

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۳۲

مدیریت جامع پسماند، سیستمی است که جریان، جمع آوری و روشهای پردازش، بازیافت و دفع پسماند را در تعامل با یکدیگر مدیریت می کند، به نحوی که اهداف محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی مطلوب در یک منطقه مشخص به دست آید.  به عبارت دیگر، مدیریت پایدار پسماند باید از لحاظ محیط زیستی مؤثر، از لحاظ اجتماعی مقبول و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

یکی از مهمترین مسائل محیط زیستی کشورها به و یژه کشورهای درحال توسعه، مدیریت پسماند شهری است.  نتایج مطالعات نشان می دهد که مهمترین مسائلی که در ارتباط با مدیریت پسماند در کشورهای درحال توسعه عبارتند از:

  • عدم تناسب ظرفیت سیستم جمع آوری پسماندها با جمعیت زیر پوشش سیستم؛
  • عدم بازدهی کافی سرویس خدمات شهری و مدیریت مواد زائد شهری؛
  • محدودیت در به کارگیری بخشهای رسمی و غیررسمی در فعالیت های بازیافت مواد؛
  • مشکلات در ارتباط با دفع نهایی پسماند؛
  • مشکلات مربوط به جمع آوری و دفع پسماند خطرناک شهری.

سیاست گذاری و مدیریت پسماند

 

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۱۸

شهر هوشمند مفهومی است که چند سال است بسیار شنیده می شود. هدف از این ایده، استفاده از ظرفیت های اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت یک شهر یا یک منطقه شهری است.مهمترین اهداف ایجاد شهرهای هوشمند انجام کارها در سریعترین زمان و ارائه خدمات مناسب به شهروندان و همچنین جلوگیری از اتلاف سرمایه و انرژی است.

در دهه های اخیر و با توجه به افزایش جمعیت و همچنین تمایل به مصرف گرایی، حجم زباله های تولیدی بسیار بیشتر شده است که مدیریت آنها از دغدغه های اصلی مدیران شهری است. امروزه با توجه به ججم انبوه زباله ها و تنوع زیاد آنها، استفاده از فناوری اطلاعات در مدیریت پسماند شهری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت هوشمند پسماند، یکی از زیرساخت های شهر هوشمند است که با استفاده از تجهیزات هوشمند الکترونیکی، در بهینه سازی مدیریت شهری کمک بسیاری می کند.

 

مدیریت پسماند هوشمند

 

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۱۵

احسان و اطعام در مناسبت های مذهبی، یکی از آداب فرهنگی ایرانیان و راهی برای ابراز ارادت به ساحت پیشوایان دینی تلقی می شود. در پی این گونه فعالیت ها حجم قابل توجهی پسماند تولید می شود که از دیدگاه مدیریت پسماند، رسیدگی و توجه به آن ضروری است. در یک سامانه جامع پسماند این دست موضوعات باید پیش بینی شده باشند.

پسماند ایستگاه های صلواتی

در گذشته در ایستگاه های صلواتی پسماند کمتری تولید می شد زیرا از لیوان ها و استکان های شیشه ای برای ارائه نوشیدنی ها استفاده می شد و سایر خوراکی ها مثل ساندویچ ها، بدون بسته بندی خاصی در اختیار مردم قرار می گرفت.

به مرور با جا افتادن فرهنگ استفاده از ظروف یکبار مصرف، پای این ظروف به ایستگاه های صلواتی نیز باز شد ولی اهمیت مدیریت آنها، بعد از مصرف خوراکی ها نادیده گرفته شد. همیشه در مناسبات مذهبی در محدوده یک ایستگاه صلواتی تا شعاع چند صد متری، ظروف یکبار مصرف در سطح معبر، باغچه ها و جوی ها پخش می شود. تصویر زشتی که همه شهروندان چندین بار در سال شاهد هستند ولی اهمیتی به آن داده نمی شود. این معضل حتی کار پاکبانان را نیز با مشکلات زیادی مواجه می کند.

مدیریت پسماند ایستگاه صلواتی

 

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۱۲

تولید کمپوست در خانه

یکی از تفکرات اشتباهی که در مورد کمپوست وجود دارد این است که درست کردن آن خیلی پیچیده است بوی بدی دارد و ریخت و پاش زیادی دارد. همه اینها در صورتی که روش کار شما غلط باشد حقیقت دارد. اما اگر به روش اصولی این کار را انجام دهید بسیار ساده است.

درست کردن کمپوست از روش درست اصلا کار دشواری نیست فقط کافی است تا لایه ای از زباله ارگانیک و یک لایه خاک را روی هم ریخته تا معجونی درست شود که چند وقت آینده به خاک هوموس( بهترین خاک موجود در جهان)تبدیل شود.

می توانید از کمپوست تولیدی در باکس های گل و گیاه خود، یا به عنوان لایه تقویتی برای چمن های خود استفاده کنید. و یا به صورت کود های مغذی به سبزیجات در حال رشد خود به دهید.

کمپوست خانگی

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۱۰

پت چیست؟

پت PET مخفف پلی اتیلن ترفتالات Polyethylene terephthalate یک ماده پلیمری است. این مواد از رایج ترین پلاستیکهای بسته بندی در دنیا می باشد. پت پلیمریست که از ترکیب دو مونومر اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک ساخته می شود. این محصول اولین بار در دهه 1970 به عنوان بطری نوشابه های غیر الکلی وارد بازار گردید و به علت سبکی، قیمت پایین ، شفافیت و عدم شکنندگی و در نهایت قابلیت بازیافت مورد استفاده فراوان قرار گرفت.

از این محصولات در ساخت الیاف پلی استر، بطری های شفاف نوشیدنی و ... استفاده می شود. در واقع پت پلاستیک شفافی ست که مقاومت خوبی در برابر افتاب دارد و برای بسته بندی مایعات بسیار مناسب است

ضایعات پت

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۰۱

نخاله ساختمانی چیست؟

نخاله ساختمانی یا ضایعات به باقیمانده مواد ناشی از ساخت و ساز، تخریب اماکن، حفاری، تعمیرات و تمام فعالیت های ساختمانی و عمرانی گفته می شود. این ضایعات شامل گچ ،خاک، شیشه، بتن، چوب، پلاستیک های به کار رفته در ساختمان، سرامیک و ... هستند. جمع آوری و دپوی این نخاله ها در امکان و معابر شهری ممنوع می باشد و حمل و نقل آنها نیز تابع قوانین مدیریت پسماند است.

شهرداریها و سازمان های پسماند باکس هایی مخصوص جمع آوری ضایعات ساختمانی در نظر گرفته اند. هر شهروند هنگام تعمیرات خانه خود موظف است این باکس ها را سفارش داده و نخاله های ساختمانی خود را در آن بریزند.

پسماند ساختمانی

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۵۹