وبلاگ شرکت کارانس ایرانیان

رسانه متنی شرکت کارانس در دنیای وب

وبلاگ شرکت کارانس ایرانیان

رسانه متنی شرکت کارانس در دنیای وب

وبلاگ شرکت کارانس ایرانیان

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

دانش سازمانی

در کنار دسته بندی دانش به دانش آشکار و ضمنی، بر اساس دانش ارائه محصولات و خدمات نیز می توان دانش سازمانی را دسته بندی کرد. این دانش است که متضمن بقا و دوام سازمان در عرصه رقابت می باشد. همانطور که می دانید دانش سازمان از دانش کارکنان آن شکل می گیرد. دانشی که محدود به افراد باشد «دانش شخصی» نامیده می شود و دانشی که در فرآیندها، قوانین، سیستم های کاری و ... وجود دارد «دانش گروهی» است. از این دیدگاه انواع دانش در سازمان عبارتند از:


دانش محصول:

شامل دانش طراحی، ساخت، تولید، کاربرد و کارکرد محصول است. در طول زمان و متناسب با شرایط بازار تغییر در محصول اجتناب ناپذیر است، این تغییرات نیز جزئی از دانش محصول هستند.


دانش متخصصان:

دانش کارکنان سازمان که زیربنای شکل گیری محصولات و خدمات می باشد. در مدیریت دانش بیشترین تمرکز روی استخراج، مستند سازی و قابل استفاده مجدد نمودن این نوع دانش می باشد.


دانش رهبری:

قوانین، رویه ها و ابزارهای مدیریت منابع انسانی برای هدایت سازمان در مسیر اهداف از پیش تعیین شده را شامل می شود. این دانش نزد مدیران بلندمرتبه سازمان است.


دانش محیطی:

این دانش شامل برداشت هایی است که از وقایع و شرایط بیرون سازمان وجود دارد. تحلیل های اقتصادی و جامعه شناختی از این جنس هستند.


دانش اجتماعی:

دانش سازمان از تصویری که در اذهان عمومی وجود دارد، دانش اجتماعی است. در کشورهای توسعه یافته برای بدست آوردن این دانش تلاش های گستره ای صورت می گیرد و نتایج آن در فعالیت های تبلیغاتی و برندینگ متبلور می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۱۰
شرکت کارانس ایرانیان

امروزه دانش به عنوان یک منبع حیاتی و راهبردی تلقی می شود. جمله معروف "علم و دانش همان قدرت است" نیز به نقش مهم و تعیین کننده‌ دانش در افزایش توان سازمان اشاره می کند. سازمان های پیشرو دریافته اند که مدیریت مؤثر سرمایه‌ها‏ی فکری و ایجاد یک فرهنگ سازمانی دانش‌محور می تواند عملکرد منابع انسانی را بهبود بخشیده و جایگاه رقابتی سازمان را ارتقا ‌دهد.


تعریف مدیریت دانش:

مدیریت دانش از دیدگاه های مختلفی تعریف شده است اما تعریف کلی آن چنین است:

 مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و فرآیندها برای جمع آوری، تسهیل دسترسی، اشتراک گذاری و بکارگیری دانش صریح و ضمنی موجود در سازمان به منظور بهبود فرآیندهای تصمیم گیری، افزایش بهره وری و نوآوری را مدیریت دانش می گویند.


با توجه به تعریف فوق پیاده سازی مدیریت دانش باید گام به گام و با تامین زیرساخت های فناوری اطلاعات، فراهم نمودن بستر تسهیم دانش، ایجاد ارتباط بین کارکنان و البته حمایت مدیران ارشد برای استقرار فرهنگ سازمانی متناسب با آن می باشد. 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۲۰
شرکت کارانس ایرانیان